4.3 Vedení týmu
Stádia vývoje skupiny jsou totožné se stádii vývoje týmu. Efektivní tým nemůže pracovat bez efektivního vedoucího a na vedení týmu je potřeba se připravit. Jako pomůcku při vedení týmu uvádíme tři oblasti otázek podle Hermochové (2006, str. 29 - 30), které by si měl zodpovědět každý vedoucí týmu:
- 1. Co by měl tým od vedení očekávat
- 2. Co by mělo vedení očekávat od každého člena týmu a členové týmu vůči sobě navzájem,
- 3. Jaké zásady vytvářejí takovou atmosféru ve které je podporované přebrání odpovědnosti i v případě určitého rizika.
- Add 1
- nepodřizovat úlohy týmu politickým tlakům
- osobně se zasazovat za dosažení týmových cílů
- nedrobit cíle na příliš mnoho priorit
- řešit problémy, které vznikají nepřiměřeným jednáním některého člena týmu
- být otevřený vůči novým myšlenkám a informacím od členů týmu
- Add 2
- demonstrovat realistické chápání vlastní role v týmu
- odůvodňovat vlastní rozhodnutí
- efektivní spolupráce mezi členy týmu
- podřízení vlastních ambicí cílům týmu
- otevřené sdílení informací
- vzájemná podpora
- maximální výkon každého člena týmu
- podpora a dodržování týmových rozhodnutí
- konstruktivní reakce na zpětnou vazbu
- Add 3
- věří členům týmu, že jednají svobodně,
- nabízí členům týmu určitý prostor pro vlastní iniciativu,
- nabízí členům týmu možnost rozvíjet své dovednosti a znalosti,
- oceňuje výkony členů svého týmu,
- stojí za svým týmem a podporuje ho.
Úspěšný vedoucí podřizuje své osobní potřeby potřebám skupinových cílů (Hermochová, 2006, str. 31).
Jako přípravu na roli vedoucího týmu a zamyšlení se nad touto rolí uvádíme taktéž známé přikázání o vedení, které představuje např. Malone (In Jiřincová, 2007):
