4.3 Vedení týmu

Stádia vývoje skupiny jsou totožné se stádii vývoje týmu. Efektivní tým nemůže pracovat bez efektivního vedoucího a na vedení týmu je potřeba se připravit. Jako pomůcku při vedení týmu uvádíme tři oblasti otázek podle Hermochové (2006, str. 29 - 30), které by si měl zodpovědět každý vedoucí týmu:

  • 1. Co by měl tým od vedení očekávat
  • 2. Co by mělo vedení očekávat od každého člena týmu a členové týmu vůči sobě navzájem,
  • 3. Jaké zásady vytvářejí takovou atmosféru ve které je podporované přebrání odpovědnosti i v případě určitého rizika.

  • Add 1
    • nepodřizovat úlohy týmu politickým tlakům
    • osobně se zasazovat za dosažení týmových cílů
    • nedrobit cíle na příliš mnoho priorit
    • řešit problémy, které vznikají nepřiměřeným jednáním některého člena týmu
    • být otevřený vůči novým myšlenkám a informacím od členů týmu
  • Add 2
    • demonstrovat realistické chápání vlastní role v týmu
    • odůvodňovat vlastní rozhodnutí
    • efektivní spolupráce mezi členy týmu
    • podřízení vlastních ambicí cílům týmu
    • otevřené sdílení informací
    • vzájemná podpora
    • maximální výkon každého člena týmu
    • podpora a dodržování týmových rozhodnutí
    • konstruktivní reakce na zpětnou vazbu
  • Add 3
    • věří členům týmu, že jednají svobodně,
    • nabízí členům týmu určitý prostor pro vlastní iniciativu,
    • nabízí členům týmu možnost rozvíjet své dovednosti a znalosti,
    • oceňuje výkony členů svého týmu,
    • stojí za svým týmem a podporuje ho.

Úspěšný vedoucí podřizuje své osobní potřeby potřebám skupinových cílů (Hermochová, 2006, str. 31).

Jako přípravu na roli vedoucího týmu a zamyšlení se nad touto rolí uvádíme taktéž známé přikázání o vedení, které představuje např. Malone (In Jiřincová, 2007):


Přikázání o vedení